Administratie als fundament voor je bedrijf

Administratie als fundament voor je bedrijf

Als ondernemer wil je natuurlijk succesvol zijn in wat je doet. Maar om echt succesvol te zijn, heb je een stevige basis nodig voor je bedrijf. Een fundament voor je bedrijf, zoals je ook een fundament hebt voor je woning. Deze basis bestaat uit een goede administratie, een financieel plan en beheer van je geldstromen. In deze blog leg ik uit waarom een goede administratie belangrijk is, als fundament voor je bedrijf, welke voorwaarden hiervoor nodig zijn, en hoe je je administratie actueel houdt. Tot slot bespreek ik de voordelen van een goed georganiseerde administratie.

Hoe dan?

1. Gebruik een online boekhoudpakket: Kies voor een boekhoudpakket dat speciaal is ontworpen voor zzp-ers, zoals Moneybird. Een online boekhoudpakket helpt je om je administratie eenvoudig en overzichtelijk bij te houden. Als Moneybird expert kan ik je alles vertellen over het werken met Moneybird. Zelf ben ik enorm fan van Moneybird.

2. Bewaar al je bonnetjes en facturen: Zorg ervoor dat je alle inkomende en uitgaande betalingen goed bewaart. Dit kun je eenvoudig doen door je bonnetjes en facturen te scannen en op te slaan in je boekhoudpakket.

3. Houd zakelijke en privé-uitgaven gescheiden: Gebruik aparte bankrekeningen voor je zakelijke en privé-uitgaven. Dit maakt het veel makkelijker om je financiën te beheren en voorkomt verwarring.

Een ritme van 1 minuut per dag en 30 minuten per week:

Met 1 minuut per dag kun je je administratie op orde houden. Dit doe je door de ontvangen inkoopfactuur door te mailen naar je online boekhoudpakket. Installeer de app op je telefoon en wanneer je een bonnetje ontvangt, scan je deze direct in met de app op je telefoon. De bon staat gelijk in je online administratie. Op deze manier is jouw administratie altijd up-to-date. En je hoeft niet meer te zoeken naar bonnen die onder in je tas zitten. Hoeveel tijd gaat jou dit schelen.

Met 30 minuten per week verwerk je op een vast moment in de week de doorgestuurde inkoopfacturen en bonnen. Je betaalt de facturen. Dit is ook het moment om je verkoopfacturen te versturen. Je verwerkt de bankmutaties. Hierna kijk je op het dashboard en dan zie je hoeveel omzet, kosten en winst je hebt behaald.

Wat levert jou dit op?
Nooit meer stress over je BTW aangifte. Je administratie is altijd up-to-date. Geen zoeken naar inkoopfacturen en bonnen. In de eerste week van het nieuwe kwartaal kun je je BTW aangifte in een paar minuten indienen. Relaxt toch?

Een goede administratie is dus een onderdeel van het fundament voor je bedrijf. Het geeft je inzicht, rust en controle over je financiën, zodat jij je kunt focussen op wat je het liefst doet: ondernemen!