Hoe zit dat nou met de bijtelling van je auto?

Rijd je in een auto van de zaak? Of heb je als ondernemer een leaseauto of een bedrijfswagen? Dan moet je rekening houden met bijtelling.

Bijtelling is een belastingmaatregel van de overheid. De privé kilometers die je maakt worden gezien als ‘loon in natura’. Ook over deze inkomsten moet je belasting betalen. Kort gezegd, bijtelling is de belasting die je betaalt over het privégebruik van je leaseauto of auto van de zaak.
Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen werknemers en ondernemers. Alleen als er sprake is van een privé lease auto, dan betaal je geen bijtelling.

Om inzicht te verschaffen in hoeveel zakelijke en privé kilometers je per jaar rijdt, houd je een kilometerregistratie bij. Je kunt dit handmatig doen, maar het is gemakkelijker om hiervoor een automatisch rittenregistratiesysteem te gebruiken, ook wel track and trace genoemd.

Hoeveel je aan bijtelling betaalt, is afhankelijk van diverse factoren.

De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto (inclusief btw en bpm). De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.

Voor de meeste nieuwe auto’s van de zaak waarmee ook privé wordt gereden geldt in 2020 en 2021 een standaard bijtelling van 22% van de cataloguswaarde.

Alleen voor nieuwe volledig elektrische auto’s geldt in 2020 een lagere bijtelling van 8% tot een cataloguswaarde van € 45.000,- en 22% over het resterende bedrag. De bijtelling van 8% geldt ook voor auto’s op waterstof, maar dan wel over de gehele cataloguswaarde.

Voor elektrische auto’s in 2021 is de bijtelling 12% over de eerste € 40.000,- en 22% over het resterende bedrag. Voor auto’s op waterstof is de bijtelling in 2021 12% over de gehele cataloguswaarde.

Tot 2026 worden de bijtelling percentages van volledig elektrische auto’s jaarlijks verhoogd zodat er nog maar één bijtelling percentage is van 22%. Hierdoor wordt de auto van de zaak belastingtechnisch gezien steeds minder interessant.

Het verlaagde bijtellingspercentage van 8% voor 2020 en 12% voor 2021 geldt voor een periode van 60 maanden ingaande op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van eerste ingebruikname van de auto (de dag waarop het kenteken van de auto voor het eerst op naam is gesteld). Hierbij zijn eigenaar- en gebruikerswisselingen niet relevant, net als het wel of niet onder de bijtelling vallen.
Direct na afloop van de periode van 60 maanden wordt het percentage jaarlijks opnieuw vastgesteld aan de hand van de regels die op dat moment gelden.

Voor auto’s die voor 1 januari 2017 voor het eerst op naam gesteld zijn, geldt het algemene bijtellingspercentage 25%, na 60 maanden blijft dit 25%. Voor auto’s die na deze datum op naam zijn gesteld bedraagt het percentage 22%.

Voor auto’s van 15 jaar en ouder bestaat de Youngtimer regeling. Het algemeen bijtellingspercentage voor deze auto’s is vastgesteld op 35% van de dagwaarde van de auto. Betreft het een volledig elektrische auto (CO2-uitstoot = 0) dan bedraagt het percentage 17%.

Er is een uitzondering gemaakt. Als je je als werknemer kan aantonen dat je op jaarbasis niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden dan hoef je geen bijtelling te rekenen. Je dient hiervoor een ‘Verklaring geen privégebruik zakelijke auto’ aan te vragen bij de belastingdienst. Een kopie van de verklaring geef je aan je werkgever.

Bij een bestelauto gaat het iets anders. Wordt deze uitsluitend zakelijk gebruikt, dus 0 kilometer privé, dan kan dit aangegeven worden met het formulier ‘Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto’. Hiermee voorkom je de bijtelling, een rittenregistratie is dan niet nodig en woon-werkkilometers tellen als zakelijke kilometers.

Deze verklaringen zijn digitaal beschikbaar op de website van de belastingdienst.

Kom je er niet uit, of heb je advies nodig? Zoer administratie helpt je graag.