Kosten
Onbewust maken we vaak kosten die je makkelijk op een later moment of zelfs later helemaal overbodig blijken te zijn. Kosten bestaan uit terugkerende uitgaven die maandelijks, elk kwartaal of jaarlijks terug komen. De maandelijkse kosten en de kosten per kwartaal heb je vaak wel inzicht, maar de jaarlijkse kosten vaak een stuk minder.
Denk bij terugkerende uitgaven aan:
– Huur voor je kantoor met eventueel energiekosten
– Hosting website
– Telefoonabonnement
– Overige abonnementen, zoals netwerkclub, vakbladen, brancheorganisatie
– Verzekeringen
– Boekhouder/accountant/Profit First Professional (indien abonnement)
Naast terugkerende kosten heb je ook variabele kosten. Dit zijn kosten die verbonden zijn aan omzet gerelateerde activiteiten. Besluit je om een event te organiseren, dan levert dit je omzet op. Maar bij het organiseren van een event horen ook kosten. Deze kosten zijn variabele kosten. Organiseer je het event niet, dan heb je deze kosten ook niet.
Wil je meer grip op je uitgaven start dan met het volgende in kaart te brengen, zodat je inzicht gaat krijgen in de kosten die je hebt.
1. Breng al je kosten in kaart en noteer welke maandelijks, per kwartaal en jaarlijks betaald worden
2. Bereken wat er maandelijks voor je kosten gereserveerd moet staan om deze te kunnen betalen. De kwartaal en jaarbedragen deel je op in maandbedragen, zodat je deze vooruit reserveert.
3. Neem een stelpost op voor je variabele kosten. Het is lastig om deze kosten van tevoren in te schatten.
Daarnaast is het verstandig om regelmatig, liefst één keer per kwartaal, door je uitgaven heen te gaan. Pak er drie stiften (groen, oranje en rood) er bij en loop je uitgaven door.
GROEN
Alle kosten die noodzakelijk zijn voor je bedrijf maak je groen. Dit zijn de kosten die je moet maken om je bedrijf te kunnen runnen. Denk aan de huur van je pand, benzine voor je auto, licenties voor software. Kortom kosten waar je absoluut niet om heen kan.
ORANJE
Nu kijk je naar de kosten die je hebt gemaakt, maar die niet perse noodzakelijk zijn geweest. Dit zijn vaak de “nice to have” kosten. Je maakt ze omdat je ze toevallig tegen komt, maar zonder deze uitgaven had het voor je event, traject, product, winkel geen verschil gemaakt. Deze kosten leveren (meestal) ook geen extra omzet op. Deze kosten maak je oranje.
ROOD
Dit zijn de kosten die je niet had hoeven maken. Eenmalige uitgaven die je hebt gedaan, maar bijvoorbeeld ook vergeten abonnementen. Dit zijn kosten die je kan schrappen. Als je hier direct actie op onderneemt kun je concreet en direct kosten besparen.
Door de kosten in kaart te brengen, kun je gelijk ook kijken of er een goedkoper alternatief is. Misschien ben je dubbel verzekerd. Of zijn er abonnementen die je niet meer gebruikt. Door regelmatig naar je kosten te kijken, wordt je hier meer bewust van. Door deze bewustwording kun je sturen op je kosten en dus op je winst. Door minder kosten houdt je meer winst over.
Wil je weten wat jouw uitgavenpatroon is en hoe je deze in kaart kun brengen? Maak dan een afspraak.