Verdienmodellen
Wat is een verdienmodel?
Een verdienmodel is de manier waarop je waarde levert aan je klanten en hoe je hiermee geld verdient. Bij een verdienmodel spelen kosten en opbrengsten een belangrijke rol. Waar het uiteindelijk om gaat, is hoeveel je overhoudt aan je bedrijfsactiviteiten.
10 verschillende verdienmodellen
1 Abonnementen
Ongetwijfeld heb jij ook een aantal abonnementen, bijvoorbeeld van je telefoon of Netflix. Steeds meer diensten worden in abonnementsvorm aangeboden. Deze vorm is zeer aantrekkelijk voor de verkopen. Langlopende abonnementen raken uit zicht en blijven dan ongemerkt doorlopen, terwijl je hier geen gebruik meer van maakt.
2 Handel
Dit is een van de oudste en bekendste verdienmodellen. Je komt een product in, je rekent een opslag voor kosten en winstmarge en je verkoop het product. Bijvoorbeeld een kledingwinkel. Bij de kledingwinkel koopt de kleding en hangt deze vervolgens in de winkel. Wat ook kan is dat het product bewerkt wordt voordat het verkocht wordt in de winkel. Bijvoorbeeld noten komen in bulk binnen en worden over verpakt naar kleinere hoeveelheden. Dan verander of voeg je iets toe aan het product.
3 Adverteren
Sommige websites, bloggers of YouTubers verdienen geld door middel van advertenties. YouTubers die veel volgers en views hebben op hun video’s verdienen geld aan de getoonde advertenties. Op dezelfde manier werkt het met websites en bloggers. Door hun grote bereik, komen veel bezoekers op de website en voor sommige partijen is het interessant om op deze website te adverteren.
4 Uurtje-factuurtje
Voor het aantal uur dat je werkt, krijgt je betaald. Het is een makkelijk verdienmodel waar veel zzp-ers gebruik van maken. Nadeel van dit model is dat je een vast inkomen hebt, omdat je maximaal aantal uur per week werkt. Daarnaast maakt het lastig om dit model op te schalen.
5 Programma
Met het aanbieden van een programma verkoop je een resultaat. Van te voren is bekend wat het resultaat is wanneer je het programma doorloopt. Een programma bestaat uit verschillende onderdelen, bijvoorbeeld een online leerprogramma, coachingsgesprekken (één op één of in een groep) of livedagen. Middels het programma doorloopt de klant een aantal stappen om zijn eindresultaat te behalen.
6 Affiliate marketing
Hiermee promoot je producten van andere ondernemers of bedrijven in ruil voor een percentage van de omzet. Het idee erachter is dat je zelf niets maakt, maar geld verdient aan het verkopen van anderen maken. Aan de ene kant is dit makkelijk omdat je hier niets voor hoeft te doen, maar het is alleen interessant wanneer het om grote volumes gaat. Vaak ontvang je maar een paar euro per aankoop.
7 Freemium
Met freemium is je het eerste module van je cursus gratis. Wil je klant de andere modules ook volgen, dan dient hij hiervoor te betalen. Voorbeelden van partijen die Freemium gebruiken zijn: YouTube en Linkedin. Ze bieden een basis product aan waar je niet voor hoeft te betalen. Wil je meer mogelijkheden? Dan zul je een betaald account moeten namen. Het woord Freemium is een combinatie tussen de woorden free en premium.
8 Verhuur en lease
Dit is het recht om gebruik te maken van bepaalde goederen over een bepaalde periode tegen betaling. Denk hierbij aan gereedschap, auto’s of machines. Voordeel voor de klant is dat deze zelf geen grote investering hoeft te doen. Andere voorbeelden van zijn bedrijven die kleding verhuren of een kunstuitleen.
9 Webwinkel
Via je eigen online winkel verkoop je je producten. Via je webwinkel kun je een grotere doelgroep bereiken dan met een stenen winkel. Daarnaast is het makkelijker om je assortiment uit te breiden.
10 Verkoop van informatieproducten
Dit zijn producten die informatie verkopen. De laatste jaren is deze verkoop enorm toegenomen. Het is een digitaal product welke vanuit passie wordt ontwikkeld. Voorbeelden van informatieproducten zijn: gratis weggever, e-books, samenvatting van boeken, interviews, lezingen of cursussen, masterclasses of rekenmodellen.
Wat is nu het beste verdienmodel?
Er zijn heel veel verdienmodellen. Hierboven zijn de meeste voorkomende genoemd. En er komen ook steeds nieuwe verdienmodellen bij. Ze zijn allemaal even goed, maar niet allemaal bruikbaar voor jouw business. Welke geschikt is voor jouw business is volledig afhankelijk van jouw situatie en wat bij jouw doelen past.